فروشگاه اینترنتی عُمتَک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

باید و نباید های خوردنی دوران قاعدگی و پریود

تغذیه در دوران قاعدگی ( پریود)

باید و نباید های خوردنی دوران قاعدگی و پریود چیست؟چرا باید در این دوران از خوردن برخی خوراکی ها پرهیز کرد؟ اگر شما هم از آن دسته بانوانی هستید که سلامت و بهداشت شخصی دوران قاعدگی و پریود برایتان مهم است، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

 

درد قاعدگی( پریود ) چیست؟

اول از همه باید بدانیم که بلحاظ علمی درد قاعدگی چیست؟ به‌طور متوسط، در هر بار پریودشدن، خون‌ریزی در حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری است. از شروع پریود تا شروع پریود بعدی معمولا ۲۸ روز طول می‌کشد و مدت پریودشدن هم در هر بار حدودا بین 3 تا 10 روز است. درد قاعدگی  بر اثر انقباض عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم است که براي بیرون راندن خون قاعدگی از پوشش رحمی ایجاد می شود. شدت و مدت و محل درد در هر فردی با توجه به قوای بدنی، طبع بدن و ژن هر فرد متفاوت است.خوردنی های مناسب دوران قاعدگی

در دروان پریود، واژن در فرایندی طبیعی دچار خونریزی می‌ شود. با پریود شدن در هر ماه از سنین بلوغ (۱۱ تا ۱۴سالگی) تا سنین یائسگی (معمولا در حوالی ۵۱سالگی)، بدن زنان برای بارداری آماده می‌شود. با ضخیم‌شدن دیوار رحم، تخمکی رشد می‌کند و از یکی از تخمدان‌ها آزاد می‌شود. حالا اگر بارداری به وقوع نپیوندد، سطح هورمون‌های استروژن و پروژسترون افت می‌کند و در نهایت به میزانی می‌رسد که به بدن دستور پریودشدن داده می‌شود. در طول دوره پریود، پوشش دیواره رحم کنده و به‌صورت خون‌ریزی از واژن خارج می‌شود. درد قاعدگی همراه با تهوع،استفراق، سردرد، کسالت ،خستگی،دل درد، دل پیچه، پادرد و کمردرد و… است که طی آن بانوان برای رعایت بهداشت،مجبور به استفاده از انواع نواربهداشتی می شوند.

 

 چه باید و نباید هایی برای خوردنی های دوران قاعدگی و پریود وجود دارد؟

سبک تغذیه نقش زیادی در کنترل درد و درمان و یا پیشرفت بیماری ها دارد. باید ها و نبایدهایخوردنی دوران قاعدگی و پریود بسیاری برای کنترل درد وجود دارد.خوردنی های زیادی وجود دارد که برای دوران قاعدگی و پریودی برخی مفید و برخی مضر هستند. هر چه بدن گرم باشد مقاومت فرد در مواجهه با انقباضات عضلانی و دردهای پریودی بیشتر می شود لذا توصیه های مهمی از باید و نبایدهای خوردنی دوران قاعدگی و پریود به این شرح است:

1. از چند روز قبل از شروع پریودی، قرص های مولتی ویتامین،زینک و آهن بخورید.

2. در اوایل و حتی روزهای قبل از شروع قاعدگی، از مصرف غذاهای فراوری شده و فست فودی که سنگین و دیر هضم هستند خودداری کنید.بهداشت قاعدگی

3. در طول دوران قاعدگی همراه با وعده های غذایی تان زیتون و خرما بخورید.

4. قدرت آب را دست کم نگیرید چون مصرف کافی آب موجب شادابی و سلامت بدن است.آب بنوشید منتها آبی که بسیار سرد نباشد.

5.موز بخورید، میوه خوشمزه و پرطرفدار موز دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم،منیزیم و فیبر است که موجب کاهش دردهای عضلانی و کاهش التهابات روده ای می شود.

6. چای دارچینی و زنجبیلی را از دست ندهید چون دارای خواص ضد التهابی می باشد که درد عضلات را کاهش می دهد.زنجبیل همچنین حالت تهوع را در دوران قاعدگی و سه ماهه اول بارداری کاهش می دهد.

7. از مصرف نوشیدنی های گازدار، قهوه و نوشیدنی های کافئین دار و شکلات ها بپرهیزید  چرا که این مواد موجب بیشتر شدن دردهای قاعدگی می شوند.

8. دمنوش پونه کوهی و آویشن بسیار بدن شما را گرم می کند و ضد خستگی است.

9. کاچی و حلوا خوردنی های شیرین و مفیدی هستند که نقش موثری در کاهش درد های قاعدگی دارند.

10. از الکل و دخانیات بپرهیزید.

11. در دوران قاعدگی سطح آهن خون کاهش می یابد به همین دلیل است که نیاز به غذاهای سرشار از آهن در دوران پریودی متداول است بنابرین به جای خوردن چیز برگر، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم پیچ، سبزی را برای بدست آوردن منبع آهن خود انتخاب کنید. خوراکی‌هایی مثل کلم کالی و بروکلی بسیار مقوی و مفید اند،کلم‌ها سرشار از سولفورافان (ترکیبی گیاهی با خاصیت ضدسرطانی) هستند همچنین ویتامین C موجود در سبزیجات با برگ سبز تیره، مرکبات و جعفری، نقش اساسی در تولید کورتیزول ایفا می‌کند. به پاک‌سازی فرایند ترشح هورمون‌ها و دفع استروژن اضافی کمک می‌کنند. این هورمون نقشی اساسی در پاسخ ما به استرس و کاهش التهاب دارد.

باید ها و نباید های خوردنی دوران قاعدگی

12. شکلات تلخ ارگانیک بخورید که مسکن درد است.دقت کنید که شکلات تلخ فراوری شده با قند مصنوعی نباشد چون نتیجه برعکس دارد و از ممنوعات مصرفی این دوران است.

13.  لبنیاتی مانند شیر، خامه و پنیر توصیه نمی شود چون دارای اسید آراکیدونیک بالایی هستند که عامل گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی می شوند.

14.اگر علاقه به خوردن برنج دارید، برنج سبوس دار بخورید و یا شیویدپلو بخورید چون شیوید موجب گرمی بدن می شود و مقاومت بدن را برای تحمل درد بالا می برد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*