0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

صبحانه مقوی و سالم چی بخوریم؟

صبحانه مقوی و سالم چی بخوریم؟

از دیرباز به صبحانه به عنوان یک وعده غذایی مهم تاکید شده است تا جایی که یک ضرب المثل قدیمی است که می‌گوید صبحانه را تنها بخور، ناهار را با دوستت و شام را با دشمنت بخور! وعد صبحانه از این جهت بسیار مهم است که خوردن یک صبحانه مقوی و سالم بسیار می‌تواند در سلامتی و میزان انرژی روزانه ما موثر باشد.

صبحانه مقوی و سالم شامل چیست؟

 صبحانه کامل یعنی یک صبحانه مقوی و سالم که شامل غلات و کربوهیدرات، مواد غذایی کلسیم دار و میوه باشد. این 3 بخش از ضروریات صبحانه است. البته اگر عاشق مواد پروتئینی هستید می‌توانید آن‌ها را نیز به صبحانه اضافه کنید اما این بخش اختیاری است.

در وعده صبحانه چه بخوریم؟

در زیر لیستی از مواد غذایی مفیدی که می شود برای صبحانه تهیه کرد و نوش جان کرد آورده شده است. شما می توانید در هر روز برای هر یک از سه گروهی که در بالا نام بردیم یک مورد را انتخاب کنید میل کنید.

  1. تخم مرغ

صبحانه با تخمه مرغ سادهیکی از مواد پروتئینی که توصیه می‌شود در وعده صبحانه استفاده کنید تخم مرغ است. تخم مرغ به علت داشتن پروتئین زیاد و کالری کم یک گزینه مناسب برای داشتن یک صبحانه مقوی و سالم محسوب می‌شود. اگر دارای رژیم لاغری هستید بهتر است که آن را آب پز نوش جان کنید.

نکته: به جهت حفظ سلامتی خود بهتر است سعی کنید تخم مرغ را کامل بپزید و از عسلی کردن آن خودداری کنید.

  1. انواع نان

صبحانه سالم با نان سبوس داراگر می‌خواهید یک صبحانه مقوی و سالم بخورید باید به نوع نان نیز توجه کنید. بهتر است که از نان‌های سبوس دار مثل سنگک یا هر نان دیگری که با سبوس درست شده است استفاده کنید. دلیل این انتخاب این است که نان های سبوس دار فیبر بیشتری دارند.

  1. لبنیات

از مواد غذایی که کلسیم دارند و می توان در صبحانه از آن استفاده کرد شیر و ماست است.

الف- شیر

صبحانه مقوی و سالم با شیرمصرف شیر در صبحانه توصیه می شود البته نه هر شیری!

اگر شیر را با موادی مثل کاکائو یا موز ترکیب کنید خواص شیر را کم می‌کند. اگر شیر تنها دوست ندارید شیر سویا می تواند یک گزینه خوب باشد.

ب- ماست

ماست کم چرب یا پروبیوتیک یا یونانی که با میوه ها ترکیب شده است می تواند گزینه مناسب دیگری برای داشتن یک صبحانه مقوی و سالم باشد.

  1. صبحانه مقوی و سالم با پنیر و گردو

صبحانه کامل و مقویخوشمزه بعدی که هم پروتئین دارد و هم کلسیم، پنیر است. نظر متخصصان تغذیه چه در طب جدید و چه در طب سنتی این است که پنیر با گردو خورده شود زیرا مصرف پنیر به تنهایی روی ذهن اثر منفی می گذارد.

صبحانه ای سالم است که اگر در آن پنیر مصرف می شود آن پنیر کم چرب و کم نمک نیز باشد.

  1. عسل

مصرف عسل طبیعی بسیار مفید است و حتی می توان گفت بر مربا نیز ارجح است زیرا مربا به شکل مصنوعی و با شکر تهیه شده است اما عسل خالص درصد اگر شکر هم داشته باشد درصد آن بسیار کم است.

  1. جو دو سر

جودو سر در صبحانهجو دو سر که در خانواده غلات قرار می گیرد فیبر زیادی دارد که به کاهش کلسترول کمک می کند و برای سلامتی بسیار مفید است.

  1. آجیل در صبحانه مقوی و سالم

مصرف آجیل باعث می‌شود تا دچار اضافه وزن نشوید زیرا این دانه‌ها به شما احساس سیری می‌دهند و علاوه بر این، مزیت دیگری نیز که دارند این است که باعث کاهش مقاومت به انسولین می‌شوند.

  1. چای سبز

صبحانه سالم چیستچای‌ها دارای آنتی اکسیدان هستند اما میزان آنتی اکسیدان چای سبز از همه نوع آن بیشتر است. علاوه بر این، چای سبز به سلامتی قلب و لاغری در ناحیه کمر نیز بسیار کمک می‌کند.

  1. ارده

همان‌طور که در مقاله خواص شگفت انگیز ارده کنجد برای سلامتی صحبت کردیم ارده کنجد خواص بسیاری دارد که می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک صبحانه مقوی و سالم باشد.

  1. عدسی

عدسییکی از منابع پروتئین که از نوع پروتئین گیاهی است و فیبر زیادی نیز دارد عدسی می‌باشد. مصرف عدسی در وعده صبحانه به شادابی ما در طول روز کمک می‌کند زیرا منیزیم موجود در عدس باعث افزایش سرعت گردش خون و اکسیژن رسانی به سلول‌ها می‌شود.

  1. قهوه

به دلیل میزان بالای کافئین موجود در قهوه مصرف آن به هوشیاری ما در روز کمک می‌کند.

  1. خامه و کره

مصرف کره یا خامه برای افرادی که کلسترول بالایی دارند و یا رژیم لاغری دارند توصیه نمی‌شود زیرا این خوراکی‌های خوشمزه دارای چربی های غیر اشباع و کالری زیاد هستند.

  1. صبحانه مقوی و سالم با میوه و سبزیجات

مصرف میوه در صبحانهیک صبحانه مقوی و سالم می تواند شامل میوه، آبمیوه و حتی سبزیجات باشد. می توانید برای صبحانه از پرتقال، توت فرنگی، هویج، گوجه فرنگی و… استفاده کنید.

مصرف آب پرتقال به دلیل میزان ویتامین C که دارد اگر با عدسی و یا تخم مرغ مصرف شود به جذب آهن موجود در عدسی کمک می‌کند.

صبحانه غیر سالم

مصرف شیرینی، غلات شیرین شده تفت داده شده، سوسیس و کالباس، سرخ کردنی و موادی از این دست برای صبحانه توصیه نمی شود.

فروشگاه اینترنتی عُمتک

ما در فروشگاه اینترنتی عُمتک محصولات مفیدی که برای صبحانه می توانید استفاده کنید را در سریع ترین زمان ممکن درب منزل شما تحویل می دهیم.

 

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*