فروشگاه اینترنتی عُمتَک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

10 برنامه برای داشتن سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی

10 برنامه برای داشتن سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی

خود مراقبتی، واژه آشنایی است که این روزها بسیاری از روانشناس ها آن را به کار می برند. آن ها معتقدند که یک فرد سالم باید بتواند هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی از خودش مراقبت کند. در واقع منظور روانشناس ها و روانپزشک ها این است که با این کار به سمت یک سبک زندگی سالم برویم.

تعریف سازمان جهانی بهداشت

طبق نظر سازمان جهانی بهداشت سبک زندگی سالم فقط این نیست که بیمار نباشیم بلکه باید از نظر جسمی و هم از نظر روانی و اجتماعی نیز دارای یک آسایش کامل باشیم.

چگونه به این سبک از زندگی برسیم؟

درست است که طبق تعریف بالا یک لایف استایل سالم یعنی داشتن آسایش و آرامش اما این بدان معنا نیست که نباید در زندگی هیچ مشکلی وجود داشته باشد. بلکه باید بیاموزیم چطور و با انجام چه کارهایی در روز به این آرامش برسیم.

اینکه این روزها وسط این زندگی پر هیایو و پر استرس از خود غافل نشویم یعنی اینکه یک مدل زندگی سلامت را برای خود در نظر گرفتیم.

البته هر فردی برای داشتن زندگی سالم یک سری فاکتورها را لحاظ کرده است مثلا یک نفر همین که حواسش به رژیم غذایی خود باشد می گوید که من دارای یک استایل زندگی سالم هستم. یک نفر دیگر به انجام 2 ساعت ورزش روزانه، مدیتیشن، داشتن یک تغذیه سالم و کلی کارهای دیگر می گوید یک زندگی سلامت.

سبک زندگی سالم از دیدگاه روانشناس ها

برای داشتن سبک زندگی سالم باید یک برنامه مناسب برای توجه به روح خود در نظر بگیریم.

اگر می خواهیم یک برنامه جامع و کامل داشته باشیم بهتر است که شامل موارد زیر باشد البته برای شروع می توانیم هر روز و یا هر هفته یکی دو مورد از این موارد را به لیست خود اضافه کنیم تا کم کم تبدیل به روتین زندگی ما شود.

خوددوستی1- خود دوستی

از نظر روانشناس ها فردی که دارای عزت نفس در سطح نرمالی است در درجه اول به نوعی خود دوستی رسیده است.

زمانی که ما به این مرحله رسیده باشیم می توانیم برای خود زمان کافی صرف کنیم و به تغذیه روح و جسم خویش بپردازیم و دقیقا در اینجا است که این نوع دوست داشتن منجر به انتخاب یک سبک زندگی سالم می شود.

2- روابط اجتماعی

داشتن روحیه خوب یکی از موارد مهم در لایف استایل سالم است. همیشه سعی کنیم روابط اجتماعی خود را در یک سطح نرمال نگه داریم تا روحیه ای شاد داشته باشیم.

در واقع داشتن یک دوست خوب می تواند در سلامت روان ما بسیار موثر باشد زیرا تنها بودن بسیار در تضعیف روحیه نقش دارد.

3- برنامه برای لذت بردن

هر کاری که به ما حس خوب منتقل می کند را باید برای خود تبدیل به یک عادت کنیم. مثلا اگر گوش کردن به یک موسیقی به ما آرامش می دهد یا دیدن خانواده و دوستان حال ما را خوب می کند می توانیم برای آن یک برنامه منظم در نظر بگیریم.

تعریف سبک زندگی سالم چیست4- ارتباط با منبع بی پایان

یکی دیگر از راه های داشتن یک سبک زندگی سالم تخلیه انرژی منفی و گرفتن یک انرژی مثبت است.

برای این کار می توانیم زمانی را برای نیایش و ارتباط با خدا در نظر بگیریم و حتی به درد و دل کردن با پروردگار نیز بپردازیم.

5- شکرگزاری

یک دفترچه زیبا تهیه کنیم. شب ها قبل از خوابیدن شروع به شکر گزاری کنیم و تمام نعمات و توانمندی هایی که داریم را در این دفترچه بنویسیم و بابت همه آن ها خدا را سپاسگزاری کنیم.

این کار علاوه بر اینکه باعث می شود تا به قول معروف “شکر نعمتت نعمتت افزون کند” سبب می شود تا عزت نفس و اعتماد به نفس ما نیز بالاتر رود.

6- هدف گذاری

روانشناس ها عقیده دارند که داشتن هدف های کوتاه مدت و همچنین بلند مدت، بسیار در بالا رفتن عزت نفس و روحیه ما موثر است.

فردی که یک سبک زندگی سالم را برای خود انتخاب نموده است همیشه برای خود هدف دارد.

برای تعیین هدف می توانیم در وهله اول از خود بپرسیم که دوست دارم یک سال دیگر، 5 سال دیگر یا حتی 10 سال دیگر در کجا باشم و به چه چیزهایی رسیده باشم.

در مرحله بعد، پس از رسیدن به این پاسخ، حال باید آن هدف را خردتر کنیم تا جایی که بتوانیم برای خود اهداف هفتگی و حتی روزانه داشته باشیم.

خوب است که هر از گاهی پس از رسیدن به آن هدف کوتاه مدت برای خود یک هدیه تهیه کنیم تا انرژی ما برای ادامه مسیر بیشتر شود.

*فراموش نکن که تو لایق بهترین هدیه ها هستی*

سبک زندگی سالم با مدیتیشن7- مدیتیشن و پاکسازی ذهن

چقدر از روز را درگیر افراد گذشته و وقایعی هستیم که ما را آزاد می دهد؟ فراموش کردن اتفاقات تلخ و بخشیدن افراد شاید سخت باشد اما به شدت حال روحی ما را خوب می کند.

اما چطور این کار را انجام دهیم؟

یکی از راهکارها انجام یوگا و مدیتیشن است که ما را در رسیدن به آرامش و در نتیجه سبک زندگی سالم بسیار یاری می کند.

8- مثبت اندیشی

وقتی مثبت اندیش باشیم از نظر روانی انرژی بیشتری داریم و میزان نگرانی های ما بسیار کمتر می شود.

البته منظور از مثبت اندیشی این نیست که چشم های خود را ببندیم و اجازه دهیم هر رفتاری با ما شود بلکه باید یک سری از پیش داوری ها را که زاییده ذهن ما است را کم کنیم.

9- مطالعه کردن

با خواندن کتاب های مفید و سودمند به ذهن خود یک تغذیه سالم می دهیم که این غذا ما را در مسیر زندگی سالم قرار می دهد.

*از الان مطالعه رو شروع کنیم*

10- یادگیری مطالب جدید

سعی کنیم یک برنامه منظم برای یادگیری مطالب جدید در نظر داشته باشیم. وقتی اطلاعات تخصصی و یا حتی عمومی ما بالاتر می رود به دنبال آن عزت نفس ما نیز بسیار تقویت می گردد.

جمع بندی

در این مقاله با 10 راهکار برای تقویت روحیه و افزایش آرامش در زندگی آشنا شدیم که به ما در بهبود سبک زندگی و رسیدن به یک حیات سلامت کمک می کند.

اگر سعی کنیم این کارها را عملی کنیم خیلی راحت وارد مسیر سبک زندگی سالم شدیم.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*