فروشگاه اینترنتی عُمتَک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

18 برنامه برای داشتن لایف استایل سالم از نظر پزشکی

18 برنامه برای داشتن لایف استایل سالم از نظر پزشکی

همانطور که در مقاله 10 برنامه برای داشتن سبک زندگی سالم از نظر روانشناسی صحبت کردیم تعریف سازمان بهداشت جهانی برای داشتن یک لایف استایل سالم این است که هم از نظر جسمی و هم از لحاظ روحی باید سالم باشیم.

از آنجا که رعایت یک سری نکات و موارد برای داشتن یک سبک زندگی سالم بسیار حائز اهمیت است پس بسیار خوب است که تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

لایف استایل سالم از دیدگاه پزشکی

از نظر پزشکان داشتن یک لایف استایل سالم مولفه هایی دارد که همه افراد باید با آن آشنا باشند. رعایت این پارامترها سبک زندگی ما را به سمت یک لایف استایل سالم یا ناسالم می برد.

پس اگر به دنبال انتخاب یک سبک زندگی سلامت هستیم حتما این 18 مورد را باید در روتین زندگی خود لحاظ کنیم.

1- بشین پاشو!

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است نشستن های طولانی مدت خطر مرگ را افزایش می دهد و باید پس از هر 25 دقیقه نشستن 5 قیقه تحرک داشت.

2- خوردن صبحانه

همانطور که در مقاله صبحانه مقوی و سالم چی بخوریم؟ صحبت کردیم یکی از مهمترین وعده های غذایی صبحانه است. فردی که به دنبال داشتن یک لایف استایل سالم است هیچگاه از خوردن صبحانه غافل نمی شود.

مصرف مواد غذایی مفید در این وعده مثل ارده، شیره، عسل، گردو و… بسیار توصیه می شود.

کلیک کنی صبحونه دم در حاضره!

3- رابطه جنسی منظم

یک مورد دیگر برای داشتن لایف استایل سالم داشتن رابطه جنسی منظم است. رابطه جنسی فواید بسیاری دارد که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. کاهش استرس
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن
  3. تقویت قلب و عروق
  4. کاهش درد
  5. افزایش شادابی و نشاط
  6. کاهش احتمال بروز سرطان پروستات

مصرف میوه و ابمیوه4- مصرف میوه و آبمیوه طبیعی

خوردن میوه را فقط محدود به میان وعده نکنیم همچنین از آن ها در سالادها و دسرها نیز استفاده کنیم و به جای آبمیوه های مصنوعی از آبمیوه های طبیعی استفاده کنیم تا ویتامین بیشتری را به بدن خود وارد کنیم.

مصرف سبزیجات در لایف استایل سالم5- مصرف سبزیجات

اگر به دنبال داشتن یک سبک زندگی سالم هستیم از همین الان به سراغ مصرف سبزیجات برویم.

6- کاهش مصرف شکر و نمک

شکر و نمک دو افزودنی هستند که مصرف بیش از حد آن ها باعث افزایش قند خون و فشار خون می شوند. از این رو بهتر است که برای آن ها جایگزین های دیگری پیدا کنیم. مثلا سعی کنیم به جای مصرف نمک بیشتر از سایر ادویه ها استفاده کنیم و همچنین به جای شکر از میوه ها برای شیرین کردن استفاده کنیم.

7- حذف غذاهای فراوری شده و فست فود

این دسته از مواد غذایی به جز اینکه ضرر را وارد بدن می کنند هیچ فایده دیگری ندارند. پس در یک لایف استایل سالم غذاهای فراوری شده و فست فودها هیچ جایگاهی ندارند.

مقاله سبک زندگی سالم8- آتش بس!

اگر خواهان داشتن یک سبک از زندگی سلامت هستیم برای حفظ سلامتی خود بهتر است که از همین الان تصمیم بگیریم هر گونه دود و آتش یعنی سیگار، قلیان یا … را کنار بگذاریم.

9- استفاده روزانه از نخ دندان

اینکه تصور کنیم مسواک زدن برای حفظ سلامت دندان ها کافی است یک اشتباه است زیرا همیشه مقداری مواد غذایی در بین دندان ها باقی می ماند که فقط با نخ دندان تمیز می شوند.

10- نفس عمیق

یک تنفس عمیق باعث می شود تا اکسیژن به ماهیچه ها و مغز برسد و همچنین گردش خون افزایش یابد. پس برای داشتن ماهیچه، اندام و بافت بدن سالم این کار را فراموش نکنیم.

تاثیر تغذیه بر لایف استایل11- تغذیه مناسب

یکی از رکن های اصلی داشتن لایف استایل سالم توجه به تغذیه است. البته گاهی بعضی از افراد این گونه تصور می کنند که منظور از تغذیه سالم این است که بیشتر به سمت گیاهخواری برویم و گوشت را کنار بگذاریم. اما این روش کاملا غلط است و باید در رژیم خود به هرم غذایی توجه کنیم و برنامه غذایی را طبق آن هرم تنظیم کنیم.

سالم بخوریم

12- مصرف کربوهیدرات ها

جایگاه مصرف کربوهیدارت ها را در این نوع از استایل زندگی نباید نادیده بگیریم.

کربوهیدرات ها شامل برنج، غلات، سیب زمینی، ماکارونی و نان است که اگر از نوع سبوس دار آن استفاده کنیم فیبر را نیز وارد بدن خود کردیم.

13- مصرف فیبر

باید مصرف فیبرها را در برنامه غذایی خود بگنجانیم زیرا فیبرها احتمال ابتلا به یبوست و کلسترول را کاهش می دهند و همچنین باعث چربی سوزی نیز می شوند.

تاثیر خواب بر سبک زندگی سالم14- خواب کافی

داشتن خواب کافی و استراحت کردن برای بدن بسیار مفید است. همیشه گفته شده است که بدن نیاز به 8 ساعت خواب دارد اما این یک نسخه برای همه افراد نیست و بدن هر فرد متفاوت است.

البته اگر بسیار کم خواب یا پر خواب هستیم باید ریشه و علت آن را پیدا کنیم.

15- چکاپ پزشکی

در یک لایف استایل سالم باید بسته به سلامت جسمانی خود مرتبا به پزشک و دنداپزشک مراجعه کنیم و چکاپ انجام دهیم.

16- نوشیدن آب

نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید بدن خود را تشنه نگه نداریم و باید با نوشیدن آب به سلامت آن کمک کنیم.

سبک زندگی سالم یعنی چه17- چالش ذهنی

اگر می خواهیم در سنین بالا دچار زوال عقل نشویم یکی از راهکارهای آن این است که با شرکت در فعالیت های ذهنی تحریک کننده از همین الان سعی کنیم همیشه ذهن خود را به چالش بکشیم.

18- فعالیت ورزشی

انجام فعالیت های ورزشی مثل پیاده روی، کوهنوردی، شرکت در ورزش هایی که متناسب با روحیه ما هستند و یا هر ورزش دیگری یکی دیگر از موارد ضروری برای داشتن یک زندگی با کیفیت است.

ورزش کردن علاوه بر اینکه به سلامتی جسمانی کمک می کند باعث می شود تا روحیه فرد ورزشکار نیز بهتر شود.

البته بعضی از افراد هستند که اظهار می کنند با ورزش کردن خسته می شوند. موارد بسیاری ممکن است در این امر دخیل باشد که ما به آن ها توصیه می کنیم مقاله های لیست کارهای مهمی که قبل از ورزش باید انجام داد و کدام لباس ورزشی مناسب تر است؟ / انواع لباس ورزشی  را بخوانند تا بتوانند خیلی راحت شدت خستگی پس از ورزش کردن را کاهش دهند.

میدونستی لباس مناسب هم برای ورزش حرف اولو میزنه!

توصیه پایانی

هر چقدر که زندگی شلوغ و پر مشغله ای داریم اما باز هم دلیل نمی شود که از سلامتی خود غافل شویم. رعایت نکاتی هر چند کوچک کمک می کند تا آهسته آهسته به سمت یک لایف استایل سالم برویم و از زندگی خود لذت بیشتری ببریم.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*