0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

راهکارهای افزایش سلامت قلب

قلب

1. همیشه چیزی برای خندیدن داشته باشید

می‌توانید فیلم‌های کمدی تماشا کنید یا با دوستانتان بگویید و بخندید. خندیدن برای افزایش سلامت قلب بسیار مفید است.

بر اساس تحقیقات، خنده در مورد چیزهایی که در کنترل شما نیستند، نه تنها استرس را کاهش می دهد بلکه باعث انبساط شریان ها می شود و فشار خون پایین می آید و همچنین میزان لیپوپروتئین متراکم یا HDL یا همان کلسترول خوب را زیاد می‌کند.

 

smile

 

2. آب زیادی بنوشید

نوشیدن پنج لیوان آب یا بیشتر در روز می تواند خطر مرگ و میر بیماری های قلبی را کاهش دهد. کم‌آبی بدن موجب افزایش ضربان قلب در حال استراحت شده و نمی‌گذارد تمرینات بدنی خوب پیش رود. زیاد نوشیدن آب هم به دلیل به هم خوردن تعادل سدیم توصیه نمی‌شود.

 

water

 

3. برای دوستان و عزیزانتان وقت بگذارید

کیفیت و کمیت روابط اجتماعی شما با سلامت عمومی و خطر کمتر مرگ همراه است. بیماری های قلبی با وقایع استرس زای زندگی و فشارهای اجتماعی، فشار کاری و اختلال روانی در هر نقطه از زندگی همراه است. همه چیزهایی که دوستان و خانواده خوب می توانند به آن کمک کنند.

4. پیاده‌روی کنید

یکی از راه‌های حفظ و افزایش سلامت قلب پیاده‌روی است. حتی پنج دقیقه پیاده‌روی می‌تواند مغزتان را از مسائل منفی پاک کند و به شما آرامش دهد. اگر بتوانید روزی یک ساعت و نیم پیاده‌روی کنید، به سلامتی جسم  و سلامتی ذهن و روانتان کمک کرده‌اید.

 

walk

 

5. برای صبحانه وقت بگذارید

خوردن یک صبحانه‌ی مقوی و با ارزش غذایی بالا هم به حفظ وزنتان کمک خواهد کرد هم در روحیه و سلامت کلی بدن موثر است.

  • از غلات مثل گندم، جو دوسر بسیار برای صبحانه مفید هستند استفاده کنید.
  • از منابع پروتئین مفید مثل گوشت بوقلمون، کره‌ی بادام‌ زمینی و یا مغزها استفاده کنید.
  • محصولات لبنی کم‌چرب، مثل شیر کم‌چرب و یا پنیر کم‌چرب
  • خوردن میوه و سبزیجات

 

صبحانه

6. ترک سیگار

با ترک سیگار به طور موثری از بافت‌های قلبی محافظت خواهید کرد.

در حقیقت، مصرف سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده‌ی سلامت قلب و همچنین عامل بیماری‌های قلبی است. سیگار کشیدن لخته های خونی را توسعه می دهد و می تواند جریان خون را به قلب مسدود کند، همچنین به تجمع پلاک ها در سرخرگ ها منجر میشود. سیگار کشیدن برای اطرافیان شما هم مضر است. در حقیقت، در حدود 46000 نفر سیگاری هر ساله به دلیل دود دست دوم از بیماری قلبی می میرند.

 

سیگار

 

7. مصرف نمکتان را متعادل کنید

مصرف بیش از اندازه‌ی نمک می‌تواند برای سلامت کلی بدن و از جمله قلب مضر باشد. مصرف بیش از حد نمک فشار خون را بالا خواهد برد، و همانطور که گفته شد فشار خون بالا یکی از دشمنان حفظ سلامت قلب است.

8. داشتن تحرک

حتی اگر به طور منظم ورزش کنید, ساعت ها نشستن در نهایت خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد. فقدان حرکت بر سطح چربی و قند خون تاثیر می گذارد. بنابراین، قلب خود را رها کنید و به طور متناوب راه بروید و فعالیت های زیادی داشته باشید.

جارو کشیدن یا تمیز کردن کف شاید به اندازه‌ی یک ورزش هوازی و یا بدنسازی به سلامت بدن شما کمک نکند، ولی همین کارهای خانه شما را وادار به تحرک می‌کند. همین کارهای کوچک کمی می‌تواند تپش قلب را بالاتر برده و علاوه بر این کالری بیشتری‌هم بسوزانید.

9. بیشتر از مغزها استفاده کنید

بادام، گردو، پسته و دیگر آجیل‌های درختی پروتئین‌ها، چربی‌ها و فیبر‌های مفیدی را برای قلب فراهم می‌کند. با قرار دادن این مغزها در رژیم غذایی به سلامت قلب خود کمک کنید و در نتیجه از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در امان بمانید.

 

مغزها

 

10. مصرف شکلات تلخ

شکلات تلخ نه تنها طعم خوبی دارد، بلکه حاوی فلانوئیدهایی مفید برای قلب است. ترکیبات موجود در شکلات تلخ در کمتر کردن التهابات و همچنین پایین آوردن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی بسیار مفید هستند.

هنگامیکه به دنبال یک شکلات تلخ خوب هستید، شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل ۷۵ درصد کاکائو داشته باشد و سپس یک تکه یا دو تکه از آن را بخورید.

شکلات تلخ

11. واکسن آنفلوانزا بزنید

شیوع آنفولانزای فصلی در جامعه موجب افزایش مشکلات حاد قلبی و عروقی می‌شود. این رابطه خیلی قوی نیست، اما معنی‌دار است. اگر شما آنفلوانزا بگیرید و بیماری قلبی داشته باشید، چه از آن مطلع باشید چه نه، احتمال شدیدتر شدن بیماری‌تان وجود دارد؛ پس حتما در وقت مناسب آن واکسن بزنید.

12. زیاد رابطه ی جنسی داشته باشید

رابطه جنسی مانند تمرین فصلی است که برای افزایش سلامت قلب بسیار مفید است و یک راه آسان و سرگرم کننده برای کمک به قلب شما است. داشتن رابطه‌ی جنسی میزان فشار خون را پایین خواهد آورد و در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش خواهد داد.

تحقیقات نشان داده است که هرچقدر رابطه‌ی جنسی کمتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بالاتر است.

13. رقصیدن ورزشی خوب برای حفظ سلامت قلب

رقصیدن به حفض شادابی و سلامت قلب و در نتیجه دوری از بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند. مانند همه‌ی ورزش‌های هوازی، رقصیدن هم میزان تپش قلب شما را بالاتر می‌برد. علاوه بر این به لاغر شدن هم کمک می‌کند، چرا که در هر یک ساعت در حدود ۲۰۰ کالری می‌سوزانید.

14. مصرف ماهی به صورت مرتب

مصرف مرتب و به اندازه‌ی امگا3 شما را از مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی دور نگه می‌دارد. بسیاری از انواع ماهی‌ها مثل سلمون، ماهی تن، ساردین و شاه‌ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشند.

توصیه می شود که حداقل هفته‌ای دومرتبه ماهی مصرف کنید.

ماهی

15.جایی بروید که شاد شوید

این موضوع در هر فردی متفاوت است. ممکن است شخصی عاشق هوای آفتابی باشد و دیگری هوای بارانی. ولی چیزی که اهمیت دارد این است که داشتن استرس مزمن و عصبانیت احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

بحث‌های منفی باعث می‌شود ضربان قلب و فشارخون شما بالا رود. در واقع استرس باعث ترشح بیشتر هورمون‌های کورتیزول، نوراپی‌نفرین و آدرنالین می‌شود که به سیستم قلبی و عروقی شما آسیب می‌رسانند. پس اطرافتان را از افراد مثبت پُر کنید و نسبت به شرایط دید مثبتی داشته باشید.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*