0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

برای سلامت کبد چه کنیم؟

کبد سالم

کبد یا دستگاه تصفیه شخصی؟

شاید بعضی افراد به سلامت کبد خود اهمیت ندهند، ولی کبد دستگاهی است که مواد بد و مضر وارد آن میشود و مواد خوب و مفید از آن بیرون می‌آید. کبد کارهای متعددی انجام میدهد که موجب سالم نگه داشتن یک فرد می‌شود. کار این عضو این است که مواد مضر را از جریان‌ خون بیرون می‌کشد و به هضم غذاها کمک می‌کند.

سلامت ما مسلما به سلامت کبد وابسته است پس خود کبد نیز، نیاز به مراقبت دارد. امروزه مواردی همچون  آب و هوای آلوده، استرس و فشار‌های روانی، تغذیه پرکالری و ناسالم باعث اختلالات کبدی می شود. شاید با درمان و دارو سلامت کبد دوباره بدست آید اما هیچ چیز همان کبد سالم و پرکار اولیه نمی‌شود. بنابراین توصیه میشود قبل از هر اتفاقی به فکر پیشگیری باشید. در این مطلب میخوانیم چگونه با تغذیه سلامت کبدمان را تامین کنیم.

از وظایف مهم کبد بزرگترین غده حیاتی و مرکز کنترل بدن:

  • ساخت پروتئین هایی که در روند انعقاد خون مشارکت دارند و موجب انتقال اکسیژن در بدن می‌شوند و نقش حمایت از سیستم ایمنی را برعهده دارد.
  • ذخیره قند(گلوکز) در حالت گلیکوژن و تنظیم قند خون.
  • دفع مواد زائد و مضر غذایی، دارویی، محیطی.
  • شکستن چربی اشباع شده.
  • تنظیم سوخت و ساز و انرژی و توانایی اتصال به مولکول های سوختی بدن.
  • کمک به عملکرد آنزیم هاو جذب ویتامین ها با ترشح صفرا.
  • گلبول های قرمزی را که کارایی ندارند از جریان خون گرفته، آن ها را به هموگلوبین می‌شکند و بازیافت می کند.
  • ذخیره مواد ضروری از جمله ویتامین B12، آهن و مس.
  • تولید گلبول های قرمز در سه ماهه اول جنینی.

 

 

21 راهکار موثر برای تقویت کبد

استفاده از مکمل مناسب غذایی سرشار از فیبر و ویتامین

استفاده از موسیقی مناسب با شرایط روحی و وضعیت جسمی

تغییر کیفیت خوابیدن

تحرک کافی و استفاده از ورزش های هوازی

دوری از فضاهای پراسترس و تنش زا

مثبت اندیشی و دوری از افراد منفی گرا

آواز خوندن

عطر مناسب

بازی با بچه ها

خندیدن و خندودندن

باغبونی و مراقبت از گل‌ها

ماساژ بدن و ریلکس کردن

نگهداری از حیوان خانگی

رابطه جنسی سالم و باکیفیت

نوشتن، نقاشی کشیدن حتی کاردستی

استحمام روزانه و دوش گرفتن بعد از فعالیت

صبحانه مقوی

نوشیدن 8 لیوان آب در روز

5 روش جلوگیری از چرب شدن کبد

1. هم سبزی و میوه بخور هم غذاهای چرب و شیرین رو کم کن.

2. سیگار، قلیون و الکل… ریه، معده، پوست مخصوصا کبد رو داغون می کنه

3. منظم نرمش یا ورزش کن هم متابولیسم بدن تنظیم میشه هم انرژی منفی دفع میشه و هم سیستم ایمنیت تقویت میشه.

4. به اندازه کافی استراحت کن و نذار فشار و استرس کار و زندگی روحیتو ضعیف کنه.

5. کتاب بخون تا بتونی قویتر مقابل مشکلات وایسی و شکستشون بدی.(ربطی نداره ولی گوش بده ضرر نمیکنی)

نشانه های کبد چرب

خارش بدن، خستگی و ضعف، کم شدن اشتها، بوی تند تعریق، گیجی، فراموشی، عدم تمرکز، عفونت دندان و لثه، زردی پوست و چشم، بزرگ شدن پستان در مردان، درد مفاصل،تهوع، گُر گرفتگی، ورم پا، ریزش مو، تیرگی گردن، دردهای شکمی، خونریزی بینی، چاقی و ورم شکم، گزگز شدن دست و پا، لکه های تیره دست و صورت، جوش صورت، کمر و پشت.

 

 

برای داشتن کبد سالم چی بخوریم؟

سیب: سیب دارای ویتامین و آنتی اکسیدان و املاح معدنی ضروری و فیبر می‌باشد و برای ترمیم کبد، درمان کبد چرب و پاکسازی و سمزدایی کبد موثر می‌باشد.

سیر: سیر سرشار از آلیسین و سلنیوم می‌باشد که دو ماده طبیعی برای پاکسازی کبد هستند. این ماده باعث می‌شود کبد آنزیم‌هایی که می‌توانند سموم را از بدن بیرون کنند را فعال سازد.

گریپ فروت: از میوه گیرپ‌فروت برای بیرون کردن مواد سرطان‌زا و سمی از بدن استفاده می‌شود. این میوه همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان است.

قهوه: آنتی اکسیدان برای کبد بسیار مفید است و قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است. قهوه التهابات بدن را کاهش می‌دهد. با نوشیدن قهوه می‌توان از ابتلا به کبد چرب یا سرطان پیشگیری کرد.

ماهی های چرب: حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. چربی های سالم باعث کاهش التهاب و جلوگیری از بیماری های قلبی می‌شوند. چربی های موجود در ماهی های چرب برای کبد نیز بسیار مفید هستند.

عسل: عسل حاوی انواع مختلفی از مواد مغذی از جمله ویتامین های گروه B و کلسیم است. همچنین سرشار از پروتئین، پتاسیم، منیزیم، ویتامین C و اسیدهای آمینه بوده که بلوک های اصلی پروتئین می‌باشند. عسل از کبد و کلیه ها در برابر سموم محافظت کرده و کلسترول آنها را بهبود می بخشد. محققان احتمال می دهند که فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات فنولی موجود در عسل ممکن است مسئولیت محافظت از کبد را داشته باشند.

گوشت قرمز و کبد چرب

درست است که گوشت قرمز (شامل ماهیچه گاو، گوساله، خوک، بره، بز و بقیه پستانداران ) منبع خوبی از ویتامین B12 و آهن است و بدن به این مواد مغذی برای تولید سلول های خونی جدید نیاز دارد و همینطور در ساخت ماهیچه، استخوان، بافت ها و آنزیم ها مورد استفاده است اما…

وقتی چربی ها در سلول های کبدی تجمع پیدا کنند و از 5 تا 10 درصد وزن کلی کبد فراتر بروند، کبد در متابولیزه کردن چربی ها دچار اختلال می‌شود. افرادی که مقادیر زیاد پروتئین حیوانی و گوشت قرمز با شیوه پخت نامناسب یا فرآوری شده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به:

کبدچرب غیرالکلی، بیماری‌های قلبی، سرطان ها(از جمله لوزالمعده و پروستات) ، مشکلات کلیوی، مشکلات گوارشی، نقرس، چاقی، دیابت و چربی خون قرار دارند.

 

کبد چرب

 

رابطه مستقیم خواب و کبد

بدخوابی، بی خوابی، عدم خواب کافی و نظم نداشتن ساعات خواب باعث بیماری‌های کبدی می‌شوند. جالبه بدانید این رابطه دو طرفه می‌باشد یعنی مشکلات کبدی هم منجر به اختلالات جدی خواب می‌شوند.

نتیجه گیری

براساس تحقیقات صورت گرفته روغن پالم که روغن پایه در روغن های خوراکی و لبنیات است سبب کبد چرب می‌شود اما برای جلوگیری از بیماری کبد چرب باید به سمت مصرف روغن های مفیدی مانند روغن زیتون، روغن بادام، روغن ماهی و روغن کنجد رفت و غذاها و لبنیات پرچربی که حاوی اسیدهای چرب ترانس و هیدروژنه هستند را از برنامه غذایی حذف کرد.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*