0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

تغذیه و بی‌اشتهایی کودکان

بی اشتهایی کودک

اشتهای کودکان

بی‌اشتهایی کودکان امری بسیار مهم و جدی تلقی میشود، زیرا رابطه مستقیمی با رشد و نمو کودک دارد. در این مطلب درباره تغذیه سالم و مفید و عادات غذایی درست و نادرست می خوانیم.

کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتواند به راحتی بدون اینکه تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب می‌شود ریخت و پاش کودک کمتر شود.
بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف علاوه بر سایر خطرات، ممکن است کودک احساس ناامیدی کند و یا والدین عصبانی شوند.
قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد.
در ظرف غذای کودک نباید زیاد غذا بریزید. زیرا ذهن کودک توان پذیرش آن را ندارد و بی اشتها میشود.
خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام آن غلیظ باشد کودک میتواند آن را با قاشق بخورد.
رنگ مواد غذایی میتواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آنها جالب است. برای این کار میتوان از سبزیجات برگ سبز، هویج و… استفاده کرد.
آب میوه طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است. ضمنا قبل از غذا نباید به کودک آب میوه داد.
دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از عجله هنگام غذاخوردن پرهیز کرد.
کودک باید در زمان خوردن غذا در وضعیت راحتی قرار گیرد و غذا نزدیک او باشد تا بتواند براحتی بی اینکه تحت فشار قرار گیرد، غذا بخورد. این کار موجب میشود ریخت و پاش کودک کمتر شود.
بشقاب و لوازم غذا خوردن باید از جنس نشکن باشد. در صورت شکستن ظرف علاوه بر سایر خطرات، ممکن است کودک احساس ناامیدی کند و یا والدین عصبانی شوند.
قاشق نباید زیاد گود باشد و لیوان نیز باید به اندازه ای باشد که کودک به راحتی آن را بگیرد.
در ظرف غذای کودک نباید زیاد غذا بریزید. زیرا ذهن کودک توان پذیرش آن را ندارد و بی اشتها میشود.
خوردن سوپ برای کودک سخت است ولی اگر کمی قوام آن غلیظ باشد کودک میتواند آن را با قاشق بخورد.
رنگ مواد غذایی میتواند در اشتهای کودک و علاقه ی او به غذا تاثیر بگذارد. خوردن غذاهایی با رنگ های سبز، نارنجی و زرد برای آنها جالب است. برای این کار میتوان از سبزیجات برگ سبز، هویج و… استفاده کرد.
آب میوه طبیعی بهتر از نوع صنعتی آن است چرا که به نوع صنعتی آن ماده قندی، رنگ و ماده معطر اضافه شده است. ضمنا قبل از غذا نباید به کودک آب میوه داد.
دادن وقت کافی در زمان صرف غذا بسیار مهم است و باید از عجله هنگام غذاخوردن پرهیز کرد.

 

بی اشتهایی کودک

تغذیه کودک

بی‌اشتهایی دائمی کودکان و امتناع از خوردن وعده‌های اصلی غذایی با مشکلات رفتاری والدین نسبت به کودک ارتباط مستقیم دارند.
مهم‌ترین توصیه‌ به والدین برای مقابله با بی‌اشتهایی و عادات تغذیه‌ای نادرست کودکان عبارتند از:
– ماست کم‌چرب،‌ سبزیجات تازه، میوه‌ها و انواع سالاد به افزایش اشتهای کودک کمک می‌کند. در مقابل انواع سس‌ها، نوشابه‌های گازدار، خوراکی‌های چرب و تنقلات از اشتهای کودک می‌کاهد.
–  از خوراندن انواع تنقلات به کودکان حداقل یک ساعت پیش از وعده غذایی اصلی خودداری کنید.
– کودک را عادت ندهید​ یک نوع غذای مخصوص به خود را در وعده اصلی بخورد. از همان غذایی که برای اعضای خانواده پخته‌اید به او بخورانید مگر این که از غذایی واقعا بدش بیاید.
– اجازه ندهید کودکان انواع فست‌فودها را به عنوان وعده غذایی اصلی بخورند. مصرف ساندویچ، پیتزا، همبرگر و… باید به یک یا دو وعده در هفته محدود شود.
– به سلیقه کودک در غذا خوردن توجه کنید. اگر غذایی را دوست دارد و با لذت می‌خورد در وعده‌های بیشتری برایش بپزید. قاشق، چنگال، بشقاب و حتی وسایل مرتبط با سفره یا میز غذا را با سلیقه وی تهیه کنید.
– اگر بی‌دلیل از خوردن غذا امتناع می‌کند یا لج کرده است زیاد اصرار نکنید که غذایش را بخورد. فقط کافی است به او بگویید هر وقت گرسنه شد می‌تواند غذایش را بخورد.
– کودکان بهانه‌گیر را در تهیه مواد اولیه غذا و پخت آن مشارکت دهید. اگر کودک در پخت غذا مشارکت داشته باشد برای خوردن آن انگیزه و تمایل بیشتری خواهد داشت. چیدن میز یا سفره نیز گزینه خوبی است.
– طوری رفتار نکنید که انگار غذا خوردن یا نخوردن کودک برای شما امری حیاتی است.
– هنگام غذا خوردن محیط آرامی فراهم کنید که عاری از تنش، دعوا و بدگویی باشد.
– آداب غذا خوردن برای مثال شستن دست‌ها، نشستن کنار سایر اعضای خانواده و… را به کودک ​ تذکر بدهید تا بداند​ موظف است این آداب را رعایت کند. کودکان از این آداب استقبال می‌کنند و آن را به مثابه یک بازی محبت‌آمیز با اعضای خانواده و نشانه صمیمیت و همبستگی با کسانی تلقی می‌کنند که دوستشان دارند.
– ساعات مشخصی برای تناول ناهار و شام خانواده در نظر بگیرید تا کودک بداند وقت غذا خوردن چه زمانی است.
– کودک را مجبور نکنید بیش از اندازه‌ای که میل دارد غذا بخورد. احساس بدی که از پر بودن بیش از حد معده ناشی می‌شود می‌تواند برای وی نوعی مقاومت روانی در مقابل غذا خوردن بویژه در حضور والدین ایجاد کند.
– لازم نیست کودک زیاد غذا بخورد.
اگر از نیازهای تغذیه‌ای کودک آگاهی داشته باشید می‌توانید با مقدار کمتر غذاها، پروتئین، کلسیم، آهن و سایر املاح و ویتامین‌ها را به بدن وی برسانید.

 

بی اشتهایی کودک

 

نکاتی در مورد بی اشتهایی کودکان

– اگر از خوردن اجناس سوپر مارکتی و شیرینی فروشی (پفک، چیپس، کیک و…) باشد: این‌ موارد نباید در جیره غذایی او باشد.
– اگر از فقر آهن و کمبود آهن بدن باشد: خرما، عسل، سیب، گوشت قرمز گوسفند، تخم مرغ به همراه پیاز در جیرۀ غذائی او باشد.
– اگر از فقر روی باشد: غذای کمکی را در ظرف روحی درست کنید، یا یک چهارم قرص روی (زیر نظر پزشک متخصص) به او بدهید.
– اگر التهابی باشد: یک قاشق چایخوری آبِ کاهو به او بدهید و 12 ساعت بعد یک قاشق چایخوری آب لیمو شیرین یا یک قاشق چایخوری آب پرتقال شیرین به او بدهید و همچنین آلو بخارا مفید است.
– اگر عصبی (نگرانی زیاد، استرس) باشد: بچه را دعوا‌ نکنید، نزنید، تندخویی نکنید، یک‌ قاشق‌ چای‌خوری از آب‌ مربای‌ گل‌ بهارنارنج یا از آب‌ دمکرده ‌گل‌ بهارنارنج به او بدهید (همچنین شربت گل بیدمشک، انگور سیاه، سیب قرمز، گلابی و چای کوهی نیز مفید است).
تذکر: کودکانی که کمتر از دو وعده غذایی بخورند و کودکانی که بیشتر از شش وعده غذایی بخورند، دچار نارسایی جسمی و روانی می‌شوند. کودکان حداقل دو میوه در 24 ساعت و همچنین دو وعده غذایی و سه میان وعده غذایی بخورند.

 

بی اشتهایی کودک

 

بی‌اشتهایی عصبی کودکان

– رژیم غذایی یکنواخت

– فقدان مواد مغذی مثل روی

– کودکان بیمار معمولا کم اشتها هستند.

– خستگی کودک می تواند از مهمترین عامل از بین بردن اشتهای او باشد.

بیماری‌هایی مثل اسهال ،سرخک ،انگل های روده ای ،سوء تغذیه مزمن ،زخم های دهانی(مثلا: به علت دندان در آوردن) ، اضطراب، روشهای نادرست مادر در تغذیه کودکش که موجب لجبازی و خودداری کودک از خوردن میشود مانند روش پاداش، تهدید کردن، التماس، انحراف فکر، اجبار و کودک سالاری که هیچکدام از این روش ها صحیح نمی‌باشد و فقط منجر به عدم دریافت کافی غذا توسط کودک میگردد.

 

 

علل جسمی و روحی بی‌اشتهایی کودکان

یکی از علل بی اشتهایی کودکان کمبود ویتامین هایی چون گروه B و C محلول در آب است به همین سبب به والدین توصیه میشود که در کنار تغذیه کودکشان حتما از آب میوه استفاده کنند.
عدم دریافت برخی ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن و روی منجر به بی اشتهایی در کودکان میگردد. همچنین در خانواده هایی که مدام تنش و جنجال وجود دارد حتی در شرایط جسمانی مناسب اما فاقد شرایط روحی خوب بی اشتهایی در کودکان امری مسلم است. اگر بی اشتهایی در دوران کودکی توجه نشود این مشکل در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کنند.

 

بی اشتهایی کودک

 

رفع بد غذایی کودک و تشنج بچه

درمان بچه هایی که بد غذا و ضعیف هستند و بنیه قوی ندارند :
خوردن ۱ قاشق غذاخوری خاکشیر با یک لیوان آب گرم به مدت ۲۱ روز
درمان اطفالی که دچار صرع و تشنج و فلج مغزی شده اند :
روغن مالی ملاج سر نوزاد تا قبل از ۲ سالگی با روغن سیاه دانه و روغن بادام تلخ هفته ای یکی دو بار ( قبل از تشکیل کامل ملاج سر ) اینکار باعث رشد مغزی، بهتر شیر خوردن، آرامش بخشی و رشد جسمی اطفال می شود.


بی‌اشتهایی کودکان، تغذیه و بی‌اشتهایی کودکان

lish

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*