فروشگاه اینترنتی عُمتَک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

تحرک برای رشد و تکامل کودک، امری ضروری و غیرقابل اجتناب است.

حرکات کودکان

تحرک در روند تکامل عمومی، شکوفایی شخصیت فردی و هماهنگی کودک اهمیتی اساسی و بسزا دارد.

بدون تحرک، مشکلات زیر برای کودک به وجود می آید:

• عدم تعادل و پیشرفت در زمینه های حسی و ادراکی در مراحل اولیه رشد

• عدم توانایی در بیان تفکرات یا احساسات و به تبع آن عدم توانایی در ابراز خود از طریق علایم و یا تفکرات

• عدم توانایی برقراری ارتباطات زبانی با دیگران

عدم توانایی استفاده از کلمات و حروف برای ابراز خود

عدم توانایی در انجام بازی و ورزش در آینده:

    • عدم توانایی شغلی

    • عدم توانایی هنری

    • عدم توانایی در پذیرش محرکهای فعال

برعکس، با تحرک کافی در سنین کودکی امکان انجام حرکات هدفمند، احساس ارزشمندی و شادابی افزایش پیدا میکند.

*نکته: تحرک وسیله و ابزاری اولیه برای آگاهی از احساسات، قوه درک و فهم، نظم و ترتیب شخصی در اجتماع و کسب دانستنی هاست.

هدف اولیه تربیت از طریق تحرک، توسعه و تکامل عمومی، هماهنگی و نیز شکوفایی شخصیت کودک است.

این هدف به وسیله فعالیت های مختلف و متنوعی که از یک سو به طور مجزا انجام و از سوی دیگر غیرقابل تفکیک از یکدیگرند محقق می شود!

 

تحرک، توسعه تجربیات حسی – حرکتی مختلف و متنوع را از طریق زمینه های زیر تضمین می کند:

 آگاهی و اطلاع از وضعیت جسمانی

 کشف، آگاهی و اطلاع از محدوده حسی – حرکتی و فضای بازی

به کارگیری وسایل، ابزار و تجهیزات مختلف و متنوع

• …

 

تحرک، آگاهی حسی و عاطفی را از طریق زمینه های زیر ممکن می سازد:

• بالا بردن اعتماد به نفس و خودباوری از طریق تجربیات موفقیت آمیز

• احساس لذت از تحرک با ایجاد موقعیت ها و فعالیت های مناسب با سن کودک

• …

 

تحرک، رفتار اجتماعی را از طریق زمینه های زیر ایجاد میکند:

• آگاهی و اطلاع به منظور داشتن آمادگی برای کمک به دیگران و توجه به کار گروهی

• کمک به برقراری ارتباط با دیگران

• شناخت، به اجرا درآوردن و کنار گذاشتن تمایلات شخصی

• تجربه کار گروهی

• …

 

تحرک، از فرایندهای ذهنی از طریق زمینه های زیر حمایت و پشتیبانی می کند:

• توسعه توانایی های ادراکی و تکامل توانایی های حرکتی از طریق نگهداری و ذخیره تجربیات حسی – حرکتی و الگوهای مربوط به آن در حافظه

• عمق بخشیدن به تجزیه و تحلیل اطلاعات و قدرت تصمیم گیری با استفاده از راه حل های شخصی در تکالیف حرکتی و نیز با ترکیب و متمایز کردن شکل اعمال حرکتی و بازی‌ها

• …

 

تحرک، تجربیات زیستی را در زمینه های زیر ممکن می سازد:

• پی بردن به نحوه برخورد با محرک های مختلف طبیعی در هنگام فعالیتهای ورزشی در فضای آزاد

• افزایش فعالیت های حرکتی در محیطهای طبیعی از قبیل قدم زدن در جنگل، پیاده روی و کسب تجربیات در چمنزارها

• توسعه تجربیات حرکتی در طبیعت که از طریق آن کودک آگاهی و حساسیت نسبت به گیاهان و جانوران پیدا کند.

• …

 

امکانات عملی ما در انجمن های ورزشی

ما در انجمن های ورزشی به طور مرتب با کودکانی همچون اریش که نمی تواند توپ را بگیرد، استفانی که اغلب گریه می کند. با مایک که سایر بچه ها را هل می دهد رو به رو هستیم.

تمامی سعی و کوشش باید بر این باشد که در هنگام فعالیت های ورزشی و در حین بازی، شادی، نشاط و تفریح وجود داشته باشد. برای اینکه بدانیم کمک مناسبی به کودک ارائه کنیم باید توجه کنیم چه عوامل انسانی باعث این گونه رفتارهای حرکتی شده اند و آیا واقعا کمبودهای حرکتی باعث این نوع علایم شده اند یا اینکه:

• عوامل مادرزادی مانند کمبود توانایی های حرکتی و یا بی علاقگی به تحرک

• عوامل بیرونی که باعث کم تحرکی کودک می شود مانند فقدان فضاهای حرکتی مناسب، پوشاک و تغذیه نامناسب

مسلما آگاهی از دلایل و علت ها می تواند به ما در هنگام انتخاب فعالیت های جبرانی کمک شایان توجهی کند. متأسفانه همواره این امکان وجود ندارد. زیرا در موارد اندکی ما قادریم روند تکاملی رشد کودک و شرایط زندگی دختر بچه ها و پسر بچه ها را شناسایی کنیم به همین خاطر نمی توانیم به تمامی سوالات پاسخ دقیق بدهیم.

همچنین باید بدانیم که ما قادر نیستیم بر روی تمامی این عوامل تأثیر بگذاریم، اما در هر حال باید در انجمنهای ورزشی آنچه را که در توان ماست انجام داده و برای کمک به آنها از تمامی امکانات حداکثر استفاده لازم را ببریم.

 

ما می توانیم:

• کودکان را هنگام بازی ها و فعالیتهای ورزشی زیر نظر گرفته تا به نواقص و ضعف های آنها پی ببریم.

• محرکهای حرکتی به آنها بدهیم.

• توضیحات مختلف و محرک های فراوان به آنها ارائه کنیم.

• آنها را نسبت به این نکات مهم بسیج و حساس کنیم.

با این عوامل می توان مقابله کرد اگر ما به طور مثال:

  1. به یک فضا و محیط مناسب و مطمئن برای کودکان ایجاد کنیم.

به طور مثال در صورتی که تک تک کودکان را به عنوان یک شخصیت مستقل مورد خطاب قرار دهیم به گونه ای که در آنها به طور یکسان انگیزه به وجود آورده و بدون توجه به سطح توانایی های شان آنها را تأیید کنیم…

 

    2.موقعیت های حرکتی متنوع و موقعیت های مناسب برای کودکان ایجاد کنیم.

به طور مثال با تعویض مراحل فشار و استراحت، به کارگیری فعالیتهای آزاد، متنوع، شناخته شده و یا نا آشنا…

 

    3. موقعیت هایی برای فعالیت های مستقل کودکان ایجاد کنیم.

به طور مثال با موقعیت های حرکتی متنوع و مطابق با نیاز و علاقه کودکان به گونه ای که آنها در طرح محتوا و روش اجرا تصمیم گیری داشته باشند و نیز با ایجاد شرایطی که نظرات تک تک افراد مورد توجه قرار گیرد، میتوان انگیزه بیشتری در کودکان به وجود آورد (منظور این نیست که بدون برنامه عمل شود)….

 

      4. توانایی ها و مهارت های ذاتی آنها را تکامل و توسعه دهیم.

به طور مثال با زیر نظر گرفتن رفتارهای حرکتی آنها، نوع کمک های خود را بهتر سازماندهی کرده و از کوچکترین نقاط مثبت آنها حداکثر استفاده را برای پیشرفت کار به عمل آوریم، همچنین با تحریک حس کنجکاوی و لذت بردن از تحرک، تمایل آنها را به سعی و کوشش بیشتر افزایش دهیم…

 

این اصول تعلیم و تربیتی را نمی توانیم مسلما در هر ساعت تمرینی به صورت یکسان و همزمان به کار ببندیم. با توجه به محتوا و شرایط هر ساعت، بعضی از تدابير، اهمیت بیشتر و بعضی اهمیت کمتری پیدا میکنند.

*نکته: از طریق این تدابیر هدفدار و عملی می توانیم به طور قابل توجهی در ساخت شخصیت و خصوصیات فردی و اجتماعی و نیز رفتارهای کودکان تأثیر مثبت بگذاریم.

در مورد کودکانی که کمبودهایشان برای ما غیرقابل حل به نظر میرسد نیاز به افراد متخصص است.

 

چگونه می توانیم کمبودها را شناسایی کنیم؟

برای بسیاری از والدین مانند والدین اریش، استفانی و مایک گروه های (انجمن‌های) ورزشی مهم ترین مکان (و اغلب تنها مکان هایی هستند که در آنها کودکان به پیدا کردن حمایت و کمک امیدوار هستند.

می توانیم از این طریق به آنها کمک کنیم که سعی کنیم:

با کودکان طوری برخورد کنیم که با کودکان خود برخورد می کنیم. همچنین آگاه باشیم که هر کودک، یک شخصیت منحصر به فرد بوده که دارای خصوصیات و توانایی های مختص به خود است.

• پیام های دختر بچه ها و پسر بچه ها را به طور کامل درک کنیم حتی اگر پیامها را تنها با «زبان بی زبانی» ارائه کنند مانند گوشه گیری، خجالت و یا رفتار توأم با ترس.

 

کدام کودکان مدنظر ما هستند؟

هر عمل حرکتی را می توان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد:

 

 «عادی» یا « غیرعادی»

هر عمل غیرعادی ( اختلال ) را می توان با توجه به درجه/ اختلال آن به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

کمبود – ضعف – آسیب

 

منظور از کودکان دارای کمبود تجربیات حرکتی، کودکانی هستند، که نواقصی در اجرای حرکات از خود بروز می دهند. به این ترتیه مشکلاتی در مهارت هایی مانند. «در بافت توپ» نمایان می شود. این کمبودها را می توان از طريق اتخاذ تدابیر و کمک های هدفمند در چارچوب گروه های ورزشی « عادی» پس از مدت کوتاهی کاهش داده و یا حتی برطرف کرد.

منظور از ضعف‌ها، محدودیت های حرکتی آشکار و بارز در عملکرد مانند کاهش توانایی حفظ تعادل هستند که آنها را نمی توان به وسیله تمرینات « عادی» در زمان کوتاهی به صورت مثبت تحت تأثیر قرار داد. به این خاطر باید برای آنها تمرینات بخصوص و بلندمدتی به نام حرکات اصلاحی ترتیب داد که به وسیله متخصصان حرکات اصلاحی انجام می شود.

آسیب‌ها خود را از طریق کاهش تواناییهای ساختاری حرکتی بروز میدهند که آنها را نمی توان حتی از طریق حرکات اصلاحی مخصوص کاهش داد و به این خاطر باید به وسیله تدابیر پزشکی و فیزیوتراپی مخصوص درمان و معالجه شوند. بنابراین:

*نکته: کودکان با « کمبودهای حرکتی»، نه کودکان با ضعف ها و آسیب های آشکار، مدنظر ما هستند.

 

کمک های مناسب

چگونه می توان به کودکان زیادی کمک کرد؟ ما مایلیم به بسیاری از دختر بچه ها و پسر بچه ها به طور مناسب کمک کنیم، اما منظور از کمک مناسب چیست؟

منظور ما از کمک مناسب، انتخاب حرکاتی برای دختربچه ها و پسر بچه هاست که متناسب با سن، سطح تواناییها، تجربیات حرکتی و انگیزه آنها باشد. به منظور آمادگی برای موقعیت های متنوع، هدفمند و مناسب می توان کمک های زیادی ارائه کرد که در اینجا به تعدادی از آنها اشاره می شود.

 

کمک های انگیزشی عمومی

ارائه موقعیت های حرکتی متنوع، شاد و مهیج

تشویق به منظور ترغیب بیشتر و خودباوری مانند تعریف و تمجید بعد از هر موفقیت، روی شانه زدن، تمجید با الفاظ.

 استفاده از ابزار، وسایل و تجهیزات متنوع و شاد.

توجه به عدم اجبار، همه چیز باید به صورت داوطلبانه و بدون اجبار باشد؛ همواره باید گوشزد کرد: « تو می توانی، اجازه داری!» و هرگز نباید گفت «تو مجبوری». به هیچ وجه نباید به منظور دستیابی به موفقیت او را تحت فشار زمانی قرار داد.

• توجه کامل به نقاط قوت هر فرد.

• هدایت به سوی الگوها و مهارت های حرکتی مطابق با سن کودک با استفاده از زبان کودکانه.

• توجه کامل به نیازهای حال حاضر دختربچه و پسربچه ها.

 

کمک های اختصاصی

هر کودکی دارای خصوصیات مخصوصی است.

به منظور برطرف کردن موفقیت آمیز ضعف های مختلف هر یک از دختر بچه ها و پسر بچه ها، توجه به خصوصیات فردی آنها کاملا ضروری است.

علاوه بر آن لازم است که کودکان در گروه های کاملا مناسب قرار گیرند:

• ساخت فضاها و طبیعت متنوع و مناسب حرکتی مطابق با نیازهای هر گروه.

• در اختیار قرار دادن ابزار، وسایل و تجهیزات مختلف، وسایل کمکی و نیز وسایل بازی تا حد امکان مطابق با دنیای کودکانه آنها.

 

• وسایل ورزشی / بازی 

وسایلی که می توان آنها را نوسان داد مانند پرچم های کوچک و یا بادکنک.

– وسایل تعادلی مانند چوب، تعادلی، صفحه تعادلی.

– وسایل حرکتی مانند اسکیت، دوچرخه.

– انواع توپها مانند توپ اسفنجی، توپ پلاستیکی.

– وسایل چرخشی مانند طناب، حلقه.

– وسایل بازی گروهی مانند طناب کشی.

– وسایل پرش مثل طناب پرش.

 

• وسایل اوقات فراغت

– برای مثال توپ ساحلی، حلقه پرتاب.

• وسایل و ابزار مورد استفاده در زندگی روزمره

برای مثال دستمال، رومیزی، تکه های اسفنج، لیوان ماست، روزنامه، سطل پودر لباسشویی

• تغییر در مقررات بازی

• تعداد بازیکنان/ آرایش تیمی

• مدت زمان بازی

– برای مثال عدم محدودیت زمانی

• نوع و اندازه ابزار، وسایل و تجهیزات ورزشی

برای مثال توپ های سبک تر / سنگین تر / بزرگتر/ کوچکتر/ نرمتر / سخت تر.

• هدف بازی

– برای مثال اندازه / ارتفاع / طول / عرض دروازه.

• ارزیابی و مقررات بازی

– برای مثال تنها اعلام کردن تیم پیروز.

– اجتناب از حذف مرتب کودکان.

• وظایف/ درجه سختی

– برای مثال انجام وظیفه ای حرکتی در حالت درجا و یا در حال حرکت.

• مسیر حرکت توپ

– برای مثال توپ را فقط می توان به طرف عقب پاس داد.

• سرعت

– برای مثال توپ را تنها زمان محدودی می توان در اختیار خود داشت.

• نوع پرتاب

 – برای مثال پرتاب فقط با دست راست یا چپ.

 فرم های حرکتی

– راه رفتن، دویدن، جهیدن، پریدن و…

– ترکیبات حرکتی مانند دویدن و پریدن

امکانات به کارگیری ابزار، وسایل و تجهیزات ورزشی مورد استفاده در زندگی روزمره

– پرتاب کردن و گرفتن توپ، لیوان، حوله و…

 

مقررات آموزشی و تکاملی

در برنامه ریزی تمرینات و به وجود آوردن موقعیت های حرکتی نباید نکات زیر را نادیده گرفت:

 

عمومی

از آسان به مشکل

 – برای مثال در ابتدا دریبل یک توپ بزرگ و سپس یک توپ کوچک.

• از آشنا به ناآشنا

 – برای مثال دریبل توپ در حالت درجا و سپس در حالت حرکت.

• از ساده به پیچیده

– برای مثال در ابتدا دریبل توپ بدون مانع و سپس با مانع.

• از آهسته به سریع

– برای مثال در ابتدا دریبل توپ بدون محدودیت زمانی و سپس در مقابل بازیکن مخالف.

 

ارتقاء نقاط قوت کودکان

غالبا موفقیت، تنها به وسیله به وجود آمدن موقعیت های مناسب و متنوع حرکتی که در آن کودکان، تجربیات زیادی می آموزند، به دست نمی آید بلکه اغلب به طور کامل به انگیزه شخصی مربی یا معلم بستگی دارد.

کمک به انگیزه و تمایل کودک به تحرک اغلب از طریق زیر امکان پذیر می‌شود:

وجود انگیزه متقابل در مربی یا معلم و کودک و تشویق و جرأت دادن از طرف معلم یا مربی.

به وجود آوردن یک فضای طبیعی، شاد و مطمئن از طرف معلم یا مربی.

به وجود آوردن یک فضای تعامل، با صبر و حوصله فراوان حتی در مواقعی که رفتار غیرطبیعی دیده میشود.

• به وجود آوردن فضایی توأم با درک و نه ارزیابی.

• به وجود آوردن فضایی آزاد و اختیاری به جای فضایی تحمیلی.

• به وجود آوردن فضایی که در آن تجربیات مهم تر از نتایج هستند.

• به وجود آوردن فضای اعتماد به توانایی های شخصی.

• جلوگیری از تحت فشار قرار دادن کودک برای آموزش سریع تر. نوع پیشرفت را کودک مشخص میکند.

• کمک به استقلال و خلاقیت های فردی.

• جلوگیری از انزوای کودک.

• کمک به توسعه دانستنیهای کودک تا او بهتر بتواند تجزیه و تحلیل کند.

تنها وقتی که ما با دختر بچه ها و پسر بچه ها با حوصله روبه رو شویم آنها گوشه گیری خود را کنار می گذارند. در فضایی که آنها خود را مطمئن و سرحال احساس کنند، به راحتی تمایل به تحرک بیشتر پیدا کرده و انگیزه لازم را برای تجربه کردن و انجام حرکت پیدا میکنند.

در نهایت، کمک باید منجر به تقویت نقاط قوت دختربچه ها وپسربچه ها شود. بعد از این مراحل و مشاهده پیشرفت نقاط قوت، به نقاط ضعف و یا کمبودها توجه میشود.

 

کودکان باید به نقاط قوت خود پی ببرند.

آنها باید بتوانند توانایی ها و مهارت های خود را بروز دهند.

 آنها باید برای تجربیات بیشتر تشویق شوند.

 باید به آنها در انجام عملکردهای مستقل کمک کرد.

 باید برای آنها امکانات انجام عملکردهای شخصی را فراهم کرد.

باید برای آنها موقعیت هایی فراهم کرد که شرکت آنها را در فعالیت‌ها تضمین کند.


تحرک کودک و رفتار اجتماعی ، تحرک کودک و فرآیندهای ذهنی ، تحرک کودک و تجربیات زیستی

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*