فروشگاه اینترنتی عُمتَک
0 محصولات نمایش سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

آب را به صورت یک عادت بنوشید

آب

آب یکی از مهم ترین موادی است که زندگی بشر را تأمین می کند. آب جزء اصلی بدن انسان است و در تمام فعالیتهای بدن نقش دارد. آب مواد مغذی را از معده و روده به سلولهای عضلانی حمل می کند، و وسیله ای است که گرمای زیاد به دست آمده از فعالیت بافت عضلانی را پراکنده می نماید، و کاهش آن نیز باعث افت اجرای فعالیت اندامهای بدن می شود. 

 

اولین علامت کمبود آب به صورت احساس عطش و تشنگی جلوہ گر می شود و سپس از مقدار دفع ادرار کاسته می گردد. در افراد بالغ، آب ۶۰ درصد از وزن کل بدن و ۷۰ درصد از وزن بدون چربی را تشکیل می دهد. بنابراین مقدار آن در بدن به سن و مقدار چربی بستگی دارد، و بین ۵۰ تا ۷۰ درصد در نوسان است. آب قسمتی از بافتهای بدن را تشکیل می دهد.

 

به طور کلی، بدن انسان به آب نیاز دارد و روزانه باید به مقدار کافی به همه اندامهای بدن برسد.

 

غلظت آب در بافتهای گوناگون متفاوت است. به طوری که در ماهی ۷۲ درصد، در بافتهای چربی ۲۰ تا ۳۵ درصد و در استخوان و غضروفها ۱۰ درصد آنها را تشکیل می دهد. نیاز به آب مهمترین نیاز غذایی ماست. مردم اغلب می پرسند چه مقدار آب باید نوشید، در حالی که پاسخ به این سؤال بسیار مشکل است. این موضوع به آنچه می خورید یا می آشامید بستگی دارد، چرا که بسیاری از میوه ها و سبزیها آب زیادی دارند. همچنین در پاسخ به سؤال اینکه چه مقدار آب باید نوشید، می توان گفت آن قدر که برای تولید ۴-۳ پیمانه ادرار در روز یعنی ۱/۵ تا ۲ لیتر کافی باشد. مقدار مایعات مورد نیاز، با توجه به وزن بدن، به سن فرد هم بستگی دارد. به طوری که هرچه انسان جوان تر باشد، برای هر واحد از وزن بدنش به آب بیشتری نیازمند است.

 

روزانه ۶ درصد از آب بدن یک شخص بالغ، و ۱۵ درصد آب بدن اطفال تعویض و جابه جا می شود، بنابراین آب بیشتر از مواد مغذی دیگر تعویض می گردد. انسان می تواند بدون غذا هفته ها زنده بماند، ولی بدون آب در عرض چند روز خواهد مرد. وجود این ماده برای فعالیتهای گوارش، جذب، گردش خون و دفع، کاهش وزن و بهره گیری از ویتامینهای محلول در آب ضروری می باشد. آب مهم ترین یاور در آب کردن چربی اضافی و جلوگیری از ایجاد چربی است.

 

نوشیدن منظم آب فراوان به طور طبیعی در سوزاندن چربی ذخیره شده و از بین بردن اشتها به بدن کمک می کند. علاوه بر این، آب برای حفظ دمای مناسب بدن لازم است. بنابراین جایگزینی آب که همواره از طریق تعریق و دفع از دست می دهیم، کار بسیار مهمی می باشد.

 

آب برای پیشگیری از بروز یبوست، که با پا به سن گذاشتن ظاهر می شود، حیاتی است. به طور کلی، آب یکی از موثرترین ملينهاست، زیرا موجب حل شدن مدفوع سفت و دفع آن از روده می شود. در یبوستهای مزمن هر روز صبح پیش از صبحانه دو لیوان آب سرد مصرف شود.

 

برخی از فواید نوشیدن آب برای اندامهای بدن عبارت اند از: شست وشوی اندامهای داخلی بدن، رقیق کردن مایعات بدن، پاکسازی سلولها، تسریع گردش خون از طریق ریه ها به دلیل کمک کردن در جذب اکسیژن، پایین آورنده تب، دفع سموم در موارد ورم مفاصل، تنظیم قند خون در بیماران دیابتی، جلوگیری از بروز یبوست، متعادل کردن بدن در شروع بیماریها، تحریک فعالیت کبد و کلیه. هنگامی که آب کافی به بدن شما می رسد، جریان خون و تخلیه آب لنفی بهتر انجام می گیرد و کمتر دچار سلولیت می شوید.

 

مدارک زیادی نشان می دهد که مقدار آب در برنامه غذایی تأثیر به سزایی در سوخت و ساز (متابولیسم) مواد مغذی دیگر دارد.

 

تب های شدید را می توان با نوشیدن آب خنک و فرو بردن پاها در آب پایین آورد. برخلاف داروهای شیمیایی که به طور معمول فقط دمای درونی را کاهش می دهد، آب دمای کل بدن را پایین می آورد. و به همین دلیل این مایع یکی از مؤثرترین داروهای پایین آورنده تب است که می توان از آن دائما استفاده کرد. استفاده از آب علاوه بر مورد تب، در شرایط گرمازدگی و آفتاب سوختگی نیز بهترین راه درمان است.

آب در تمامی سلولهای بدن وجود دارد. تقریبا دو سوم وزن بدن و قسمت اعظم خون، مغز و عضلات را آب تشکیل می دهد. در استخوان نیز تقریبا ۲۰ درصد آب وجود دارد. برای اینکه بدن به خوبی فعالیت کند نیاز به آب دارد، که مقدار آن در بزرگسالان حدود دو لیتر (شامل آب، شیر، آب میوه طبیعی و مایعات سالم دیگر)، و در کودکان بسته به سن و اندازه، بین یک تا دو لیتر در روز می باشد. با گذشت سالهای عمر، نوشیدن آب فراوان اهمیت بیشتری می یابد. 

 

آب

 

 

عملکرد آب در بدن

آب عملکردهای بسیاری در بدن دارد. به عنوان حلالی برای مواد غذایی و مواد زائد بدن عمل می کند، و مواد غذایی را به سلولها منتقل می نماید.

 

آب موجب تحریک عمل جذب و دفع در بین اندامهای بدن می شود، معده و روده را پاک می کند و مواد زائد را از بدن خارج می سازد. به طور علی، آب سرد دافع مواد سمی از جسم است. بنابراین به اندازه لازم آب بنوشید تا شاهد تجدید قوای بدنتان و آماده به خدمت بودن آن باشید. آب سرد در اصل محرک و نیروبخش است و دفاع بدن را در برابر بیماری تقویت می کند. آب حرکت مفاصل را روان می کند، به سلولهای بدن شکل داده و جنین را در شکم حفظ می نماید. کاهش آب بدن، یکی از مهم ترین عوامل تسهیل کننده بروز گرفتگی عضلانی است. لازم است بر اهمیت بسیار مایعات به ویژه قبل، هنگام و پس از فعالیت جسمی تأکید کنیم. دلایل محکم و روشنی در این مورد وجود دارند.

 

نوشیدن آب فراوان، مانع از جمع شدن آب در بدن می شود. وقتی که بدن با کمبود آب مواجه می شود، مواد زائد و مایعات را در بافتها جمع می کند که به سبب آن پوست و عضلات متورم می شوند و صورت و بدن حالت طبیعی خود را از دست می دهند. نوشیدن آب به حل این مشکل کمک می کند. در موارد تورم بدن، به ویژه ورم پاها، باید روزانه چند لیتر آب خالص مصرف شود. چنانچه در طول روز تشنگی عارض شود، باید جرعه جرعه آن را رفع کرد.

 

نوشیدن آب به کرات در پیشگیری از بروز عفونت مثانه( مجاری ادراری) موثر است.

 

یکی از بهترین کارهایی که برای مبارزه با باکتریها در مثانه می توان انجام داد مصرف فراوان مایعات و به ویژه آب به منظور دفع هرچه سریع تر انها از مثانه است که عامل ایجاد التهاب این اندام می شوند. بحث پیرامون نوشیدن آب به منظور پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری بسیار است. نوشیدن آب به مقدار فراوان به دفع اسید اوریک قبل از آنکه به بدن آسیب وارد شود، کمک می کند. به علاوه نوشیدن آب به مقدار زیاد احتمال تشکیل سنگ کلیه که بیماران نقرسی مستعد ابتلا به آن هستند، کاهش می یابد.

 

نوشیدن آب به منظور درمان بیماری دیابت (بیماری قند) مفید است.

 

نوشیدن آب به منظور درمان بیماری دیابت مفید است. بیماران دیابتی باید در طول روز ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند تا قندهای تجزیه نشده از طریق پوست و کلیه ها دفع شوند. صرفنظر از نوع سنگ کلیه، تنها و مهم ترین عامل پیشگیری از بروز سنگ کلیه افزایش مقدار جذب آب توسط بدن است. آب باعث رقیق شدن ادرار شده، به این ترتیب از غليظ شدن نمکها و مواد معدنی پیشگیری به عمل می آید.

 

آب نقش مهمی را در هر یک از اعمال حیاتی بدن به عهده دارد و مواد مغذی ضروری را به سراسر بدن ما انتقال می دهد. آب به عنوان ماده کمکی برای هضم غذا ارزشمند است. هضم و جذب غذا بدون وجود آب غیرممکن است، زیرا موادی که ما مصرف می کنیم ابتدا باید در آب به صورت مایع درآیند تا بتوانند طی مراحل بعدی وارد گردش خون شوند. علاوه بر این، آب به تنظیم درجه حرارت بدن کمک می کند. نوشیدن دو لیوان بزرگ آب قبل از غذا، اشتهای زیادی را فرو می نشاند و بدین ترتی از اینکه شما معده خود را با غذای زیاد و کالری انباشته کنید، جلوگیری می نماید.

آب همچون دیگر گروههای غذایی (کربوهیدراتها، چربیها، پروتئینها و مواد معدنی) در فرایند تغذیه خوب حائز اهمیت است. متاسفانه بسیاری از مردم این موضوع را درک نمی کنند.

 

با خوردن یک لیوان آب ساده و گوارا، اکثر خستگیهای مفرط و یا کوفتگیهای بدن برطرف می شوند.

 

توصیه می شود روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید. این کار برای فعالیت مناسب بسیاری از اندام های بدن، به ویژه پوست، کلیه ها و قلب مفید است. مصرف این میزان در طول روز در حل چربیهای ذخیره شده در بدن بسیار مؤثر است.

آب مورد مصرف شما باید:

  • هم دمای درجه اتاق باشد.
  • در صورت نگهداری، درون بطری (در بطری شیشه ای) ریخته شود.
  • به طور مرتب و ساعت به ساعت نوشیده شود، نه به صورت یک دفعه و یکجا.
  • توجه داشته باشید، مصرف آن را به تدریج افزایش دهید.

نخستین نتیجه ای که پس از نوشیدن مقادیر کافی و توصیه شده آب مشاهده خواهید کرد، افزایش سطوح انرژی بدنتان است. همچنین خواهید دید که پوست بدنتان چگونه روشن و شفاف می شود. بدین ترتیب، پس از دیدن اثرات مثبت نوشیدن آب، از این کار خود متعجب خواهید شد که چرا از قبل به طور مرتب و منظم آب نمی نوشیدید.

روزانه ۳۵۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر آب از طریق پوست دفع می شود. آب هیچ کالری ای ندارد بنابراین برای پاک کردن معده خیلی خوب است. آب مورد نیاز بدن تنها با نوشیدن آب معمولی تأمین نمی شود، بلکه انواع غذاها و میوه ها دارای مقدار فراوانی آب هستند که مورد استفاده بدن قرار می گیرند.

 

آب

 

هرچند نوشیدنیهای گرم می توانند نیاز بدن به آب را رفع کنند، اما موادی مانند کافئين که در بعضی از آنها (مانند قهوه ) موجود است، می توانند موجب دفع آب و کم آبی شدید بدن شوند. نوشیدنی های گازدار دارای میزان فراوانی قند و مقدار کمی ارزش غذایی می باشند. بعضی از نوشیدنیها مانند کوکاکولا دارای میزان زیادی کافئین است که موجب تحریک سوخت و ساز بدن شده و منجر به دفع مواد غذایی با ارزش از بدن می گردد.

 

آب سبزیهای دارای برگهای سبز تیره یا زرد سرشار از ویتامین A می باشند. تقریبا نیمی از آب مورد نیاز از طریق مایعات مصرفی تأمین می شود. برخی از غذاهای به ظاهر خشک نیز دارای 50 تا 70 درصد آب می باشند. میوه ها و سبزیها معمولا بیش از ۹۰ درصد و غلات و حبوبات و نان در حدود ۳۵ درصد آب به همراه دارند.

 

انتخاب نادرست نوشیدنی ها می تواند تلاشهای شما را برای کاهش ان بی نتیجه بگذارد. برای مثال، مقدار کالری که سهوا در نوشابه های شیرین و گازدار و آب میوه های غیر طبیعی مصرف می شوند، می توانند به ساعت باعث افزایش وزن شوند. بنابراین از مصرف آب میوه های غیر طبیعی و نوشیدنیهای شیرین و گازدار دوری کرده و در مقابل آب معدنی بدون گاز بنوشید.

 

مطالعات نشان داده است که آب میوه تازه و طبیعی بهبود از عفونتها را تسریع کرده و حتی به درمان زخم معده هم کمک می کند. با تجویز آب میوه های خاصی برای تقویت بافتهای ضعیف شده، نتایج بسیار خوبی در درمان بیماریهایی مانند کم خونی، یبوست و التهاب مفاصل به دست آمده است.

آب گازدار، آبی است که به آن گاز کربنیک افزوده اند. این آب می تواند جایگزین مفیدی برای سودا و نوشابه های گوناگون باشد، اما اگر فروکتوز و مواد شیرین کننده دیگری به آن اضافه شود، دیگر نسبت به سودا برتری ندارد. قبل از خرید، روی برچسب بطریها را بخوانید. افراد مبتلا به اختلال های روده یا زخم معده، باید از نوشیدن آب گازدار خودداری کنند، زیرا مصرف این آب باعث تحریک معده و روده می شود.

 

نوشابه های گازدار دارای مقادیر زیادی شکر هستند که تعادل برنامه غذایی را به هم می زنند. از طرفی، گاز کربنیک موجود درآنها موجب بروز اختلال در هضم غذا می شود.

 

تحقیقات نشان داده است هنگامی که شما به نوشابه های ساده (دون آب معدنی)، چای سرد و نوشیدنیهای طبیعی میوه ای (آب سیب، آب پرتقال، آب انار) روی می آورید، به آسانی و بدون اینکه حتی متوجه شوید تقریبا ۱۵۰ کالری را پایین می آورید. بنابراین آشامیدنی هایی را انتخاب کنید که از میزان کالری شما نکاهند. آب معدنی و نوشابه های رژیمی مناسب هستند.

آب معدنی داخل بطری را معمولا از روی منبع آن (چشمه، چشمه آب معدنی، ذخیره آب عمومی و مانند آن)، از طریق میزان مواد معدنی آن حاوی حداقل ۵۰۰ جزء در میلیون مواد جامد محلول) و یا از روی نوع روشی که آب به عمل آمده است (عمل یون زدایی، تقطير آب و غیره)، طبقه بندی می کنند. آب آشامیدنی باید خنک، صاف، بی بو و دارای اکسیژن کافی باشد و مستقیما از شیر آب نوشیده شود و یا در بطریهای پلاستیکی ذخیره شده باشد.

 

برای بهبود بخشیدن طعم آبهایی که مزه نامطلوب دارند، می توان اقدامات زیر را انجام داد: خنک کردن، افزودن آب میوههای اسیدی ( لیمو، نارنج، پرتقال)، افزودن آب میوه های غلیظ شده ( انگور، سیب).

 

با بالا رفتن سن، پوست و غشاءهای مخاطی نازک تر شده و آب بیشتری دفع می کنند، کارآیی کلیه ها کمتر شده و نیاز بدن به آب بیشتر می شود. احساس تشنگی در افراد سالمند به خوبی جوانان نیست، بنابراین باید نوشیدن آب را، حتی در صورت عدم تشنگی، به صورت عادت درآورند. کاهش زیاد آب بدن موجب کم شدن توان کاری بدن می شود، بنابراین لازم است شما عادت کنید پیش از تشنگی آب بنوشید. زیرا تشنگی یک نشانه تأخیری کمبود آب است.

0
دیدگاه‌های نوشته

*
*